Fraser Island en de Gold Coast! - Reisverslag uit Agnes Water, Australië van Hesopreis - WaarBenJij.nu Fraser Island en de Gold Coast! - Reisverslag uit Agnes Water, Australië van Hesopreis - WaarBenJij.nu

Fraser Island en de Gold Coast!

Door: Hes

18 December 2016 | Australië, Agnes Water

Hoi! Het is al even geleden dat ik iets heb geschreven dus bij deze het verslag van de laatste twee en halve week! Na Byron Bay zijn we naar Surfers Paradise gegaan. Hier hadden we een heel mooi hostel, maar verder was hier niet zoveel te doen. We hebben een Coastal walk gedaan en zijn naar een grote shopping mall geweest. Na Surfers gingen we naar Brisbane. Brisbane is een vrij industriële stad en door het midden van de stad loopt de rivier. We zijn met de ferry over de rivier gevaren, naar Mt Cootha geweest en zijn naar de lagoon geweest. De lagoon is erg mooi, het is een soort kunstmatig strand met zoet water en een aantal zwembaden. En het is allemaal gratis dus het is er altijd erg druk met allemaal families. Na vier dagen Brisbane zijn we verder met de bus naar Noosa gegaan. Noosa is een kustplaatsje aan the Sunshine Coast. Hier hebben we weer een Coastal walk gedaan, je komt hier echt om in de coastal walks :p. Op de tweede dag gingen we samen met Tom, mijn Duitse kamergenoot en de Zweedse Alicia naar het strand om te surfen en bodyboarden. Tom dacht dat hij zonder les wel even kom gaan surfen, maar dat viel dus wat tegen :p, want surfen is veel moeilijker dan het eruit ziet. Eline en ik deden een poging om te bodyboarden maar de golven waren te laag dus werd niet echt wat :). Toen we op het strand zaten ging het regenen en volgens de voorspelling zou het gaan onweren dus we gingen toen snel terug naar het hostel.

Vervolgens zijn we naar Hervey Bay gegaan. In Hervey Bay zelf is niet zoveel te doen maar we waren er voor Fraser Island. Dinsdag ochtend moesten we om half zeven bij het tour bedrijf zijn voor onze tweedaagse tagalong tour. Bij deze tour rijdt je in je eigen 4 Wheel drive achter de guide aan. We waren met een groep van 28 en zaten in 4 jeeps. We kregen eerst een instructie over het rijden op Fraser Island en daarna gingen we boodschappen doen en naar de ferry. Eline en ik zaten in een auto samen met de Engelsen Sam en Terry en de Deense Anne en Puk, we hadden een erg gezellige auto! Na de ferry reden we naar de accommodatie op het eiland en gingen we lunchen. Na de lunch gingen we naar een creek toe met heel helder water waar je met banden van een stroompje af kon varen. Hier kwamen we tot onze verrassing ook Leonore weer tegen. We hadden Leonore in Yamba ontmoet en we hebben ongeveer dezelfde planning dus we komen elkaar regelmatig tegen :).

Savonds aten we met z'n allen pasta en hebben we nog wat gedronken en gekaart. Fraser Island is het grootste zand eiland ter wereld en is ook bekend van de dingos die er leven. Dit zijn een soort wilde honden die vrij agressief zijn. We mochten dus savonds ook alleen in groepjes van vier buiten de accommodatie komen.

De volgende dag gingen we om half tien weer op weg, we konden niet eerder vanwege het tij. Het strand is namelijk de enige 'weg' die over de lengte van het eiland loopt. De Engelse jongens hadden het grootste deel van de eerste dag gereden dus op de tweede dag reden Eline en ik (ook omdat ze iets te hangover waren :D). Het rijden was echt heel cool! Over strand rijden is heel mooi en op de binnenlandse weggetjes was het echt offroad. Soms kwam er een auto vast te zitten en moesten we die uit het zand duwen :). Op de tweede dag gingen we eerst naar Lake Wobbi, een zoet meer in het midden van het eiland, gevormd door een enorme zandduin die het afscheid van de zee. We zouden wel eerst naar dit meer moeten lopen en dat was iets zwaarder dan verwacht :p, 40 minuten in de brandende zon, op heel heet zand, maar we hebben het gehaald :D. De zandduin had ik voorgesteld als zo'n kleine zandduintje zoals bij ons op de eilanden, maar dit bleek een enorme zandvlakte te zijn. Het zag er erg mooi uit! Na de verhitte wandeling was het erg fijn om in het meer te kunnen zwemmen. Lake Wobbi is ook bijzonder omdat er allemaal kleine visjes zijn die je dode huidcelletjes opeten als je stil zit. Het is dus een soort gratis fish spa :p. Je voelt de visjes ook echt als een soort zuignapjes, als ze aan je zitten.

Nadat we waren terug gewandeld, reden we verder naar het enige dorpje op het eiland waar we gingen lunchen. Na de lunch reden we verder naar Lake Mackenzie. Dit is het mooiste meer van het eiland en ook het mooiste meer, na lake tekapo in nz ;), dat ik heb gezien! Het water was echt zo helder en het zand heel wit. Voordat we naar het strand liepen werden we alleen wel gewaarschuwd door de ranger dat er een dingo op het strand was gezien en dat we niet naar hem toe mochten lopen als we hem zagen. Jammer genoeg zagen we hem niet op het strand, we hadden nu al zo veel over ze gehoord dat ik er graag eentje wilde zien.

Na Lake Mackenzie reden we naar de ferry en gingen we weer terug naar Hervey Bay. We waren erg moe van de tour dus de volgende dag hebben we niet zo veel gedaan. Vervolgens zijn we met de bus naar Agnes Water gegaan, daar zijn we nu! Het is hier echt warm, volgens mij minimaal 30 graden, dus de actieve dingen doen we vooral in het water. Gisteren hebben we gesurfd en vanochtend zijn we naar de markt geweest. Eline doet zometeen de scooteroo tour, en ik zit nu gezellig dit te typen buiten de bieb omdat de wifi in het hostel het niet doet :D. We hadden eigenlijk verwacht dat er hier iets meer te doen was omdat iedereen zei je hier heen moest, maar gelukkig is ons hostel wel heel leuk. Elke avond is er een kok die hele lekker crepes maakt en de surflessen zijn erg goedkoop dus dat doen we waarschijnlijk morgen! Dinsdag reizen we verder naar Airlie Beach waar we gaan zeilen in de Whitsundays, daar heb ik heel veel zin in want daar gaan we snorkelen in de Great Barrier Reef! Ik zit nu al op de helft van mijn tijd in Australië en het gaat heel erg snel! Ik heb meer het gevoel dat ik er net ben, maar over vier weken ben ik al weer thuis. Het reizen met Eline samen is erg gezellig en we hebben het erg naar onze zin :). Omdat ik verwacht dat mn volgende blog niet binnen een week verschijnt, wens ik iedereen alvast een fijne kerst!