Schildpadden en Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Hesopreis - WaarBenJij.nu Schildpadden en Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Hesopreis - WaarBenJij.nu

Schildpadden en Phnom Penh

Blijf op de hoogte en volg

03 Oktober 2016 | Cambodja, Phnom-Penh

Hoi! Deze week was het dus Pchum Ben, dus ik was het grootste deel van de week vrij. Op maandag was er nog wel les s'ochtends maar in de middag was er een soort van feestje voor de kinderen omdat ze vakantie zouden hebben. Dit was erg leuk, we deden allemaal spelletjes zoals stoelendans en er was een lokaal waar je kon dansen. De kinderen wilden graag met mij dansen en laten zien hoe goed ze konden dansen :).

Op dinsdag gingen we met alle teachers wat doen. In de ochtend gingen we naar een pagoda om daar de monniken eten te geven. Eerst gingen we met z'n allen dit eten klaar maken. Ik zat in de groente crew en het was niet een beetje eten, dus ik heb voor mn gevoel twee uur lang komkommers lopen schillen :) Ik hoop dat de monniken erg van komkommer houden :D. Hierna brachten we dit eten naar de pagoda, waar we eerst gingen bidden. Tijdens het gebed zit iedereen op zn knieën met de handen tegen elkaar en wordt en door een monnik het gebed uitgesproken. Het gebed duurde vrij lang en ondanks dat ik niet verstond wat er gezegd werd, was het wel erg mooi om te zien.

Na het bezoek aan de monikken gingen we naar de Baray. Dit is een door mensen uitgegraven, vierkant meer, dat nog stamt uit de Ankgor periode in de 12de eeuw. Het ligt een paar kilometer bij Angkor Wat vandaan. De cambodjanen zijn allemaal erg trots op de bouwwerken uit de Angkor periode en weten er veel over. Bij het meer hangen allemaal overdekte hangmatten waar iedereen in kon liggen. We gingen ook in het meer zwemmen. Cambodja is alleen in bepaalde dingen best wel traditioneel. Zo dragen ze dus bijvoorbeeld geen zwembroeken of bikinis maar zwemmen ze in hun gewone kleren. Ik heb dit dus ook maar gedaan, maar het was toch iets minder comfortabel ;), het was net of ik ging afzwemmen :D.

Donderdag avond heb ik met Paul en aantal bevriende families gegeten. Dit was wel leuk maar op een gegeven moment zouden we iets speciaals eten. Dat bleek dus schildpad te zijn .. Ze koken de schildpadden gewoon met schild en al en eten ze dan uit het schild op. En ze eten echt alles op behalve het schild en de huid, ik heb een klein stukje poot geproefd, omdat ze dat graag wilden, maar ik vond het niet echt lekker.

Afgelopen weekend ben ik in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja, geweest. Het ligt ongeveer 5 uur rijden ten zuiden van siem reap. Zaterdag heb ik met samen met paula, mn kamergenote, de stad bekeken en het Royal Palace en Independence Monument bezocht. En zaterdagavond heb ik twee uur lang met een Britse man gediscussieerd over de brexit ;)

Zondag ben ik naar de Tol Slueng S21 gevangenis en de Killing Fields geweest. Dit was erg verdrietig en indrukwekkend. Tijdens de Khmer Rouge genocide zijn er onder Pol Pot, 2 miljoen cambodjanen vermoord. Het is bijna niet voor te stellen hoe dit moet zijn geweest, vooral omdat ze zijn vermoord door mensen van hun eigen volk. Ik merk ook wel, dat het land dit nog steeds voelt. De cambodjanen praten er niet graag over en paul heeft mij ook verteld dat hij de school heeft opgericht zodat dit nooit meer gebeurd. Hij heeft de Khmer Rouge als kind meegemaakt.

In de gevangenis konden we een audio tour volgen, die vertelde wat er was gebeurd. S21 is een van de vele gevangenissen van de Khmer Rouge. Deze gevangenissen dienden om mensen te martelen en hen zo een schuldbekentenis af te laten leggen. Er zijn 20.000 mensen door de khmer rouge naar deze gevangenis gebracht en maar zeven mensen hebben het overleefd. Bijna alle mensen waren gewoon onschuldig en moesten verzinnen dat ze iets hadden gedaan.

Als de mensen dan vervolgens schuld bekenden werden ze naar de Killing Fields gebracht. Dit zijn honderden massagraven verspreid door Cambodja. Choeung Ek, bij Phnom Penh, is de meeste bekende. Elk jaar als het regenseizoen is, komen er nog botten, tanden en kleding naar de oppervlakte. De overheid heeft in het midden van Choeung Ek een mooi monument geplaatst met deze resten, om zo de overledenen te herdenken. Het voelt vreemd om daar rond te lopen, het ziet er nu allemaal heel vredig en mooi uit maar er zo veel onmenselijks gebeurd. De Khmer Rouge was ontzettend wreed en van sommige dingen is het gewoon niet voor te stellen dat mensen het hebben kunnen doen. UNESCO heeft het denk ik ook terecht benoemd als onderdeel van de Memory of the World, zodat we niet vergeten wat hier is gebeurd.

Waar de cambodjanen nog wel wat verontwaardigd en verbaasd over zijn is dat, nadat Vietnam de Khmer Rouge had verdreven en een nieuwe overheid had ingesteld, Pol Pot en de zijnen nog 15 jaar door de VN als officiële overheid van cambodja zijn erkent. Dit had te maken met de koude oorlog, maar het was wel erg pijnlijk voor de bevolking hier, die probeerde deze periode zo snel mogelijk achter zich te laten. Gelukkig zijn de cambodjanen nu vastbesloten om het land weer goed op te bouwen, zodat het weer vooruit kan!

Na dit bezoek, ben ik vanochtend weer terug gegaan naar siem reap. Deze week geef ik weer les en werk ik verder aan de website en in het weekend ga ik waarschijnlijk naar Angkor Wat :).



  • 17 Oktober 2016 - 16:24

    Joan Das-miedema:

    Leuk om te lezen wat je daar allemaal doet en beleeft Hester! Lijkt me erg fijn om daar wat te betekenen voor de kinderen! Geniet ervan en doe voorzichtig!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Cambodja & Australië

.

Recente Reisverslagen:

12 Januari 2017

Laatste weken!

18 December 2016

Fraser Island en de Gold Coast!

29 November 2016

Surfen, slangen en kangaroes!

16 November 2016

Kampot & Bangkok!

08 November 2016

Cambodjaanse bruiloft!

Actief sinds 08 Sept. 2016
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 6597

Voorgaande reizen:

09 September 2016 - 18 Januari 2017

Cambodja & Australië

Landen bezocht: